Wednesday 6 November 2013

perihal yang disukai & dibenci Iblis

Percakapan Rasulullah Muhammad
SAW dengan Iblis
Ketika kami sedang bersama
Rasulullah SAW di kediaman seorang
sahabat Anshar, tiba - tiba terdengar
panggilan seseorang dari luar
rumah:
"Wahai penghuni rumah, bolehkah
aku masuk? Sebab kalian akan
memerlukanku. "
Rasulullah bersabda : "Tahukah
kalian siapa yang memanggil?"
Kami menjawab : "Allah dan
rasulNya yang lebih tahu."
Beliau melanjutkan, "Itu iblis, laknat
Allah bersamanya."
Umar bin Khattab berkata: "Izinkan
aku membunuhnya wahai
Rasulullah"
Nabi menahannya :" Sabar wahai
Umar, bukankah kamu tahu bahwa
Allah memberinya kesempatan
hingga hari kiamat? Lebih baik
bukakan pintu untuknya, sebab dia
telah diperintahkan untuk ini,
fahamilah apa yang hendak ia
katakan dan dengarkan dengan
baik."
Ibnu Abbas RA berkata: Pintu lalu
dibuka, ternyata dia seperti seorang
tua yang cacat satu matanya. Di
janggutnya terdapat 7 helai rambut
seperti rambut kuda, taringnya
terlihat seperti taring babi, bibirnya
seperti bibir sapi..
Iblis berkata: "Salam untukmu
Muhammad.... Salam untukmu para
hadirin..."
Rasulullah SAW lalu menjawab :
"Salam hanya milik Allah SWT,
sebagai mahluk terlaknat, apa
keperluanmu? "
Iblis menjawab : "Wahai Muhammad,
aku datang ke sini bukan atas
kemahuanku, namun kerana
terpaksa."
"Siapa yang memaksamu? "
"Seorang malaikat utusan Allah
mendatangiku dan berkata:
"Allah SWT memerintahkanmu untuk
mendatangi Muhammad sambil
menundukkan diri. Beritahu
Muhammad tentang caramu dalam
menggoda manusia. Jawablah
dengan jujur semua pertanyaannya.
Demi kebesaran Allah, andai kau
berdusta satu kali saja, maka Allah
akan jadikan dirimu debu yang ditiup
angin."
"Oleh kerana itu aku sekarang
mendatangimu. Tanyalah apa yang
hendak kau tanyakan. Jika aku
berdusta, aku akan dicaci oleh
setiap musuhku. Tidak ada sesuatu
pun yang paling besar menimpaku
daripada cacian musuh."
ORANG YANG DIBENCI IBLIS
Rasulullah SAW lalu bertanya
kepada Iblis: "Kalau kau benar jujur,
siapakah manusia yang paling kau
benci?"
Iblis segera menjawab: " Kamu,
kamu dan orang sepertimu adalah
mahkluk Allah yang paling aku
benci."
"Siapa selanjutnya? "
"Pemuda yang bertakwa yang
memberikan dirinya mengabdi
kepada Allah SWT."
"Lalu siapa lagi?"
"Orang Alim dan wara'"
" Lalu siapa lagi?"
"Orang yang selalu bersuci."
"Siapa lagi?"
"Seorang fakir yang sabar dan tak
pernah mengeluhkan kesulitannnya
kepada orang lain."
"Apa tanda kesabarannya? "
" Wahai Muhammad, jika ia tidak
mengeluhkan kesulitannya kepada
orang lain selama 3 hari, Allah akan
memberi pahala orang - orang yang
sabar."
"Selanjutnya apa?"
"Orang kaya yang bersyukur."
"Apa tanda kesyukurannya ?"
"Ia mengambil kekayaannya dari
tempatnya, dan mengeluarkannya
juga dari tempatnya ."
"Orang seperti apa Abu Bakar
menurutmu?"
"Ia tidak pernah menurutiku di masa
jahiliyah, apalagi dalam Islam."
"Umar bin Khattab?"
"Demi Allah setiap berjumpa
dengannya aku pasti kabur. "
"Usman bin Affan?"
"Aku malu kepada orang yang
malaikat pun malu kepadanya ."
"Ali bin Abi Thalib?"
" Aku berharap darinya agar
kepalaku selamat, dan berharap ia
melepaskanku dan aku
melepaskannya. Tetapi ia tak akan
mahu melakukan itu." (Ali bin Abi
Thalib selau berdzikir terhadap
Allah SWT)
AMALAN YANG DAPAT MENYAKITI
HATI IBLIS
"Apa yang kau rasakan jika melihat
seseorang dari umatku yang hendak
solat?"
"Aku merasa panas dingin dan
gementar. "
"Kenapa?"
"Sebab, setiap seorang hamba
bersujud 1x kepada Allah, Allah
mengangkatnya 1 darjat."
"Jika seorang umatku berpuasa?"
"Tubuhku terasa terikat hingga ia
berbuka ."
"Jika ia berhaji?"
"Aku seperti orang gila. "
"Jika ia membaca al-Quran?"
"Aku merasa meleleh laksana timah
di atas api."
"Jika ia bersedekah?"
"Itu sama saja orang tersebut
membelah tubuhku dengan gergaji."
"Mengapa jadi begitu? "
"Sebab dalam sedekah ada 4
keuntungan baginya... Iaitu
keberkahan dalam hartanya,
hidupnya disukai, sedekah itu kelak
akan menjadi hijab antara dirinya
dengan api neraka dan segala
macam musibah akan terhalau dari
dirinya."
"Apa yang dapat mematahkan
pinggangmu?"
"Suara kuda perang di jalan Allah."
"Apa yang dapat melelehkan
tubuhmu?"
"Taubat orang yang bertaubat."
"Apa yang dapat membakar hatimu?"
"Istighfar di waktu siang dan
malam."
"Apa yang dapat mencoreng
wajahmu?"
"Sedekah yang diam - diam. "
"Apa yang dapat menusuk matamu?"
"Solat fajar(subuh)."
"Apa yang dapat memukul
kepalamu? "
"Solat berjamaah."
"Apa yang paling mengganggumu? "
"Majlis para ulama."
"Bagaimana cara makanmu?"
"Dengan tangan kiri dan jariku."
"Dimanakah kau menaungi anak -
anakmu di musim panas?"
"Di bawah kuku manusia."
MANUSIA YANG MENJADI TEMAN
IBLIS
Nabi lalu bertanya : "Siapa temanmu
wahai Iblis?"
"Pemakan riba."
"Siapa sahabatmu?"
"Penzina."
"Siapa teman tidurmu?"
"Pemabuk.."
"Siapa tetamumu? "
"Pencuri."
"Siapa utusanmu?"
"Tukang sihir."
"Apa yang membuatmu gembira?"
"Bersumpah dengan cerai."
"Siapa kekasihmu? "
"Orang yang meninggalkan solat
jumaat"
"Siapa manusia yang paling
membahagiakanmu? "
"Orang yang meninggalkan solatnya
dengan sengaja."
Iblis Tidak Berdaya Di hadapan
Orang Yang Ikhlas
Rasulullah SAW lalu bersabda :
"Segala puji bagi Allah yang telah
membahagiakan umatku dan
menyengsarakanmu. "
Iblis segera menimpali :" Tidak ,
tidak.. Tak akan ada kebahagiaan
selama aku hidup hingga hari akhir.
Bagaimana kau boleh berbahagia
dengan umatmu, sementara aku
boleh masuk ke dalam aliran darah
mereka dan mereka tak boleh
melihatku.
Demi yang menciptakan diriku dan
memberikan ku kesempatan hingga
hari akhir, aku akan menyesatkan
mereka semua. Baik yang bodoh,
atau yang pintar, yang boleh
membaca dan tidak boleh membaca,
yang durjana dan yang soleh,
kecuali hamba Allah yang ikhlas."
"Siapa orang yang ikhlas
menurutmu ?"
"Tidakkah kau tahu wahai
Muhammad, bahawa barang siapa
yang menyukai emas dan perak, ia
bukan orang yang ikhlas. Jika kau
lihat seseorang yang tidak menyukai
dinar dan dirham, tidak suka pujian
dan sanjungan, aku boleh pastikan
bahawa ia orang yang ikhlas, maka
aku meninggalkannya. Selama
seorang hamba masih menyukai
harta dan sanjungan dan hatinya
selalu terikat dengan kesenangan
dunia, ia sangat patuh padaku."
IBLIS DIBANTU OLEH 70000 ANAK-
ANAKNYA
Tahukah kamu Muhammad, bahawa
aku mempunyai 70000 anak.. Dan
setiap anak memiliki 70000 syaitan.
Sebahagian ada yang aku tugaskan
untuk mengganggu ulama.
Sebahagian untuk menggangu anak -
anak muda, sebahagian untuk
menganggu orang - orang tua,
sebahagian untuk menggangu wanita
- wanita tua, sebahagian anak -
anakku juga aku tugaskan kepada
para Zahid.
Aku punya anak yang suka
mengencingi telinga manusia
sehingga ia tidur pada solat
berjamaah. Tanpanya, manusia tidak
akan mengantuk pada waktu solat
berjamaah.
Aku punya anak yang suka
menaburkan sesuatu di mata orang
yang sedang mendengarkan
ceramah ulama hingga mereka
tertidur dan pahalanya terhapus.
Aku punya anak yang senang berada
di lidah manusia, jika seseorang
melakukan kebajikan lalu ia
khabarkan kepada manusia, maka
99% pahalanya akan terhapus.
Pada setiap seorang wanita yang
berjalan, anakku dan syaitan duduk
di pinggul dan pahanya, lalu
menghiasinya agar setiap orang
memandanginya.
Syaitan juga berkata, "Keluarkan
tanganmu", lalu ia mengeluarkan
tangannya lalu syaitan pun
menghiasi kukunya.
Mereka, anak - anakku selalu
meyusup dan berubah dari satu
tempat ke tempat lainnya, dari satu
pintu ke pintu yang lainnya untuk
menggoda manusia hingga mereka
terhempas dari keikhlasan mereka.
Akhirnya mereka menyembah Allah
tanpa ikhlas, namun mereka tidak
merasa.
Tahukah kamu, Muhammad? Bahawa
ada rahib yang telah beribadat
kepada Allah selama 70 tahun.
Setiap orang sakit yang didoakan
olehnya, sembuh seketika. Aku terus
menggodanya hingga ia berzina,
membunuh dan kufur.
CARA IBLIS MENGGODA
Tahukah kau Muhammad, dusta
berasal dari diriku?
Akulah makhluk pertama yang
berdusta.
Pendusta adalah sahabatku.
Barangsiapa bersumpah dengan
berdusta, ia kekasihku.
Tahukah kau Muhammad?
Aku bersumpah kepada Adam dan
Hawa dengan nama Allah bahawa
aku benar-benar menasihatinya.
Sumpah dusta adalah kegemaranku.
Ghibah (gosip) dan Namimah (adu
domba) kesenanganku.
Kesaksian palsu kegembiraanku.
Orang yang bersumpah untuk
menceraikan isterinya ia berada di
pinggir dosa walau hanya sekali dan
walaupun ia benar. Sebab barang
siapa membiasakan dengan kata -
kata cerai, isterinya menjadi haram
baginya. Kemudian ia akan beranak
cucu hingga hari kiamat. Jadi semua
anak - anak zina dan ia masuk
neraka hanya kerana satu kalimat,
CERAI.
Wahai Muhammad, umatmu ada yang
suka lalai semasa solat. Setiap ia
hendak berdiri untuk solat, aku
bisikan padanya waktu masih lama,
kamu masih sibuk, lalu ia
manundanya hingga ia
melaksanakan solat di luar waktu,
maka solat itu dipukulkannya
kemukanya.
Jika ia berhasil mengalahkanku, aku
biarkan ia solat. Namun aku
bisikkan ke telinganya 'lihat kiri dan
kananmu',
Dia pun menoleh. Pada masa itu aku
usap dengan tanganku dan kucium
keningnya serta aku katakan
'solatmu tidak sah'.
Bukankah kamu tahu Muhammad,
orang yang banyak menoleh dalam
solatnya akan dipukul.
Jika ia solat sendirian, aku suruh dia
untuk bergegas. Dia pun solat
seperti ayam yang mematuk beras.
Jika dia berhasil mengalahkanku
dan dia solat berjamaah, aku ikat
lehernya dengan tali, hingga dia
mengangkat kepalanya sebelum
imam, atau meletakkannya sebelum
imam.
Kamu tahu bahawa melakukan itu
batal shalatnya dan wajahnya akan
dirubah menjadi wajah keldai.
Jika dia berhasil mengalahkanku,
aku tiup hidungnya hingga dia
menguap dalam solat. Jika ia tidak
menutup mulutnya ketika menguap,
syaitan akan masuk ke dalam
dirinya, dan membuatnya menjadi
bertambah serakah dan gila dunia.
Dan diapun semakin taat padaku.
Kebahagiaan apa untukmu, sedang
aku memerintahkan orang miskin
agar meninggalkan solat. Aku
katakan padanya, 'kamu tidak wajib
solat, solat hanya wajib untuk orang
yang berkemampuan dan sihat.
Orang sakit dan miskin tidak, jika
kehidupanmu telah berubah baru kau
solat.'
Dia pun mati dalam kekafiran. Jika
dia mati sambil meninggalkan solat
maka Allah akan menemuinya dalam
kemurkaan.
Wahai Muhammad, jika aku berdusta
Allah akan menjadikanku debu.
Wahai Muhammad, apakah kau akan
bergembira dengan umatmu padahal
aku mengeluarkan seperenam
mereka dari islam?
10 PERMINTAAN IBLIS KEPADA
ALLAH
"Berapa yang kau pinta dari
Tuhanmu?"
"10 macam"
"Apa saja?"
Aku minta agar Allah membiarkanku
berbagi dalam harta dan anak
manusia, Allah mengizinkan.
Allah berfirman, "Berbagilah dengan
manusia dalam harta dan anak. Dan
janjikanlah mereka, tidaklah janji
syaitan kecuali tipuan." (QS Al-
Isra :64)
Harta yang tidak dizakatkan, aku
makan darinya. Aku juga makan dari
makanan haram dan yang bercampur
dengan riba, aku juga makan dari
makanan yang tidak dibacakan nama
Allah.
Aku minta agar Allah membiarkanku
ikut bersama dengan orang yang
berhubungan dengan isterinya tanpa
berlindung dengan Allah, maka
syaitan ikut bersamanya dan anak
yang dilahirkan akan sangat patuh
kepada syaitan.
Aku minta agar boleh ikut bersama
dengan orang yang menaiki
kenderaan bukan untuk tujuan yang
halal.
Aku minta agar Allah menjadikan
bilik mandi sebagai rumahku.
Aku minta agar Allah menjadikan
pasar sebagai masjidku.
Aku minta agar Allah menjadikan
syair sebagai Quranku.
Aku minta agar Allah menjadikan
pemabuk sebagai teman tidurku.
Aku minta agar Allah memberikanku
saudara , maka Ia jadikan orang
yang membelanjakan hartanya untuk
maksiat sebagai saudaraku.
Allah berfirman, "Orang - orang
boros adalah saudara - saudara
syaitan. " (QS Al-Isra : 27)
Wahai Muhammad, aku minta agar
Allah membuatku boleh melihat
manusia sementara mereka tidak
boleh melihatku.
Dan aku minta agar Allah memberiku
kemampuan untuk mengalir dalam
aliran darah manusia.
Allah menjawab, "Silakan", aku
bangga dengan hal itu hingga hari
kiamat. Sebahagian besar manusia
bersamaku di hari kiamat.
Iblis berkata : "Wahai muhammad,
aku tak bolej menyesatkan orang
sedikitpun, aku hanya boleh
membisikan dan menggoda. Jika
aku boleh menyesatkan, tak akan
tersisa seorangpun."
Sebagaimana dirimu, kamu tidak
boleh memberi hidayah sedikitpun,
engkau hanya rasul yang
menyampaikan amanah. Jika kau
boleh memberi hidayah, tak akan
ada seorang kafir pun di muka bumi
ini.Kau hanya boleh menjadi
penyebab untuk orang yang telah
ditentukan sengsara.
Orang yang bahagia adalah orang
yang telah ditulis bahagia sejak di
perut ibunya. dan orang yang
sengsara adalah orang yang telah
ditulis sengsara semenjak dalam
kandungan ibunya.
Rasulullah SAW lalu membaca ayat :
"Mereka akan terus berselisih
kecuali orang yang dirahmati oleh
Allah SWT " (QS Hud :118 - 119)
Juga membaca, " Sesungguhnya
ketentuan Allah pasti berlaku" (QS
Al-Ahzab : 38)
Iblis lalu berkata : " Wahai Rasul
Allah takdir telah ditentukan dan
pena takdir telah kering. Maha Suci
Allah yang menjadikanmu pemimpin
para nabi dan rasul, pemimpin
penduduk surga, dan yang telah
menjadikan aku pemimpin makhluk-
makhluk celaka dan pemimpin
penduduk neraka. aku si celaka yang
terusir, ini akhir yang ingin aku
sampaikan kepadamu. Dan aku tak
berbohong."

No comments:

Post a Comment